Narodowa Drużyna Esportowa świętuje kolejne sukcesy!
NDA – projekt z przyszłością
Kiedy w kwietniu 2019 roku Prezydent RP Andrzej Duda powoływał Narodową Drużynę Esportu (NDE) podobne projekty postrzegano w Europie jako osobliwość. Polska drużyna była jedną z pierwszych oficjalnych zespołów esportowych i pewnie wiele osób uważało ten projekt za egzotyczny twór, który nie przełoży się na realną zmianę. Jednak w 2022 roku wiemy już, że był to impuls, który pozwolił na profesjonalizację esportu. Dzięki temu w Polsce udało się zbudować silne drużyny, które mogą konkurować z zawodnikami z całego świata. Te słowa znajdują potwierdzenie nie tylko w wyobrażeniach autora tego tekstu, ale w realnych wynikach, które udało się osiągnąć zawodnikom NDE w trakcie trwania Esportowych Mistrzostw Świata 2022 federacji IESF. Zarządzane przez Polish Esport Association zespoły, zjednoczone w ramach NDE zdobyły wysokie miejsca w klasyfikacjach generalnych, a drużyna kobiet w CS:GO stanęła na najwyższym stopniu podium.
Mistrzostwa Świata na rajskiej wyspie
14. Mistrzostwa Świata World Esports Championships (WEC) rozgrywano w Indonezji na wyspie Bali. Wydarzenie było częścią Indonesia Esports Summit 2022 i miało ogromny rozmach. Ponad 600 zawodników ze 106 państw rywalizowało przez dwanaście dni o tytuł Mistrza Świata w poszczególnych konkurencjach. Trzeba przyznać, że możliwości nie brakowało, bo rozgrywki odbywały się w ramach 6 tytułów – CS:GO, CS:GO Kobiet, Dota 2, Mobile Legends: Bang Bang, PUBG Mobile, eFootball 2023, Tekken 7. Łącznie w trakcie wydarzenia rozegrano 600 meczów, w czterech równolegle operujących strefach. Pula nagród mogła przyprawić o zawrót głowy, bo do podziału było 500 000 dolarów.
Oprócz esportowych emocji, wydarzenie dążyło do integracji członków esportowego ekosystemu – wydawców i twórców gier, zawodników, influencerów i społeczności esportowych. Ponadto istotną rolę odgrywała realizacja World Esports Academia Workshops (WEAW), projektu, który miał za zadanie być platformą wymiany wiedzy. W ramach WEAW poruszano takie tematy jak planowanie ścieżki kariery zawodnika esportowego, rola trenera czy zarządzanie drużyną esportową. Z liczb wynika, że organizatorom udało się przyciągnąć uczestników, ponieważ 14. WEC pobił nie jeden, ale dwa rekordy Guinessa – „Wydarzenie e-sportowe z największą liczbą narodowości rywalizujących offline” oraz „Największe zawody e-sportowe na świeżym powietrzu w Azji Południowo-Wschodniej.” Potwierdzeniem siły naszej esportowej reprezentacji są jej sukcesy na tle tak dużego wydarzenia. Dzięki wysiłkom zawodników Polakom udało się zakwalifikować do trzech konkurencji – Tekken 7, Dota 2 i CS:GO Kobiet.
Trudny wybór w drodze na Bali
Awansowanie na Mistrzostwa Świata w Indonezji wymagało trudnych decyzji. Każdy kraj mógł wybrać jeden tytuł drużynowy oraz jeden solo i zagwarantować udział swoich zawodników w tej konkurencji. Dla pozostałych gier pozostawała tylko jedna droga, czyli wygrać regionalne kwalifikacje (mistrzostwa Europy). W Polsce wybór padł na Dotę 2 oraz Tekkena. Pomimo pewnego miejsca na 14.WEC, nasi zawodnicy i tak pokazali klasę w turnieju na naszym kontynencie. Maciej “Why” Stegienko (Tekken) zajął czwarte miejsce, a w Dotcie nasi gracze wyszli z grupy i odpadli dopiero w fazie play-off. W przypadku CS:GO Kobiet dziewczyny z NAVI Javelins przeszły przez kwalifikacje jak burza. Wygrały ze wszystkimi drużynami w Europie i zagwarantowały sobie tym samym bilet na Bali. Dzięki temu w 14. Esportowych Mistrzostwach Świata wystąpiła najliczniejsza reprezentacja Polski w historii.
Emocjonujące dwanaście dni
14. WEC trwały dwanaście dni, które wypełnione były esportową rywalizacją. Ze szczególną uwagą śledziliśmy poczynania naszych zawodników. Maciej „Why” Stegienko (Tekken) rozpoczął turniej od dobrze zagranej fazy grupowej. Pomimo dużej konkurencji (w zawodach brało udział 42 zawodników), udało się wyjść grupy, przegrywając jedynie z zawodnikiem Wybrzeża Kości Słoniowej. W fazie playoff „Why” pokonał reprezentanta Australii 3:1, przechodząc w ten sposób do drugiej rundy. Niestety, następny przeciwnik – zawodnik z Kuwejtu okazał się lepszy. Maciej spadł do drabinki przegranych. O jego losach w turnieju przesądził mecz z Koreańczykiem. Przegrana 3:1 spowodowała, że nasz reprezentant musiał pożegnać się z turniejem, kończąc w pierwszej dwunastce świata. „Why” okazał się drugim najlepszym Europejczykiem w turnieju, zaraz za Włochem Danielem Madonia.
W Dota 2 Polskę reprezentował zespół złożony z pięciu graczy – Marcel „Ekken” Hołowienko, Natan „Exotic_Deer” Michalewicz, Patryk „crushk” Jedynak, Marcin „Molex” Bucki i Jakub „Jacob^” Staniszewski. Panowie przeszli przez fazę grupową, jednak po wyrównanym meczu z reprezentacją Australii, odpadli z turnieju. W klasyfikacji końcowej, nasza reprezentacja zajęła trzecie miejsce w Europie (za Rosją oraz Bułgarią) i zmieściła się w top 16 świata.
Na koniec zostawiliśmy najlepsze. Reprezentacja Polski w CS:GO Kobiet w składzie Karolina „Liina” Kasprzyk, Wiktoria „vicu” Janicka, Danuta „Danuu” Grajkowska, Hanna „Hanka” Pudlis, Angelika „Angelka” Kozłowska okazała się bezkonkurencyjna. Najpierw wysoko pokonała najlepszą drużynę Azji – Indonezję, by potem dwukrotnie zwyciężyć z Argentyną. Najpierw 2:1 w finale drabinki wygranych a potem 2:0 w Wielkim Finale. Dzięki temu dziewczyny zdobyły tytuł Mistrzyń Świata i zgarnęły główną nagrodę – 20 tys. dolarów.
Nie tylko sportowe sukcesy…
Mistrzostwa Świata w Indonezji obfitowały w esportowe emocje, jednak nie tylko one miały duże znaczenie. Równolegle z turniejami odbyło się 15. Zgromadzenie Ogólne Międzynarodowej Federacji Esportu (ISEF) – organizatora turnieju. 126 delegatów ze 112 krajów wzięło udział w największym wydarzeniu tego typu w historii organizacji. Istotnym punktem obrad były wybory prezydenta federacji oraz członków zarządu. Na kolejną kadencję prezydencką został wybrany Vlad Marinescu z Rumunii, jednak co ważniejsze, wśród członków zarządu znalazł się pierwszy Polak w historii – Łukasz Klimczyk, wiceprezes Esports Association. Razem z działaczami ze Stanów Zjednoczonych, Namibii, Portugali i Rosji, Łukasz będzie odgrywał teraz kluczową rolę w koordynowaniu działań ISEF. Jest to sukces zarówno na płaszczyźnie osobistej, jak i krajowej. Doceniono starania człowieka od lat związanego z esportem, a ponadto delegaci uznali, że nasz kraj posiada wysoki potencjał esportowy.
Oby tak dalej!
Kiedy spojrzymy na wyniki 14th World Esports Championships można dojść do wniosku, że projekt jakim jest Narodowa Drużyna Esportowa daje radę. Reprezentacja jest zróżnicowana, zawodnicy prezentują wysoki poziom umiejętności, a dzięki staraniom działaczy Polska zaczyna odgrywać istotną rolę w ekosystemie esportowym na świecie. Nie pozostaje nic innego jak życzyć wszystkim zaangażowanych dalszych sukcesów i z zainteresowaniem śledzić kolejne turnieje. W końcu mamy nadzieję na kolejne trofea.