Turniej e-sportowy w rektoracie Uniwersytetu!

Relacja z kolejnego EduEsportCup.

Nie tylko rywalizacja amatorskich drużyn, 
ale przede wszystkim 
edukowanie publiczności
i prezentowanie e-sportu
jako zjawiska dającego
szansę na wszechstronny
rozwój młodych ludzi. Takie były główne założenia organizatorów turnieju EduEsportCup, 

podczas którego cztery drużyny złożone z uczniów klas e-eportowych i studentów rywalizowały w Counter-Strike: Global Offensive. Jak wypadło zderzenie świata sportów elektronicznych z murami uczelni?

EduEsportCup odbył się 24 maja w rektoracie Uniwersytetu Śląskiego z okazji podpisania porozumienia między wspomnianą uczelnią, eSports Association i AZS UŚ. Choć był to tylko turniej dla amatorów, e-sportowywystrój uniwersyteckiej auli wywarł na zgromadzonych widzach pozytywne wrażenie. „Wchodząc tutaj od razu przypomniała mi się konferencja Intela (Intel Extreme Masters w Katowicach – przyp. red.), ponieważ to co tu się dzieje – emocje, światła i sceneria – są bardzo podobne” – przyznała Wiceprezydent Miasta Katowice Marzena Szuba.

Maciej "sawik" Sawicki - komentator EduEsportCup

O zwycięstwo walczyły cztery drużyny, z których pierwsze dwie reprezentowały strony porozumienia, a trzecia i czwarta – klasy e-sportowe ze szkół ZDZ Bielsko-Biała oraz ZDZ Kęty. Do finału, który odbywał się przy udziale publiczności i był transmitowany na żywo w internecie, awansowali reprezentanci bielskiej szkoły grający pod nazwą Ferox oraz zespół studentów Uniwersytetu.

Mecz składał się z trzech map (format „do dwóch wygranych”), a komentowaniem dziejącej się na ekranie akcji zajął się Maciej „sawik” Sawicki. Nie był to jednak komentarz typowy dla e-sportowych zmagań, ponieważ zadaniem sawika było tłumaczenie zasad CS:GO na bieżąco w trakcie rozgrywki. Podkreślał on także role osób, których publiczność zazwyczaj nie widzi, takich jak administrator serwera czy operator kamery w grze. Jak sam przyznał, takie założenie organizatorów było trafnym pomysłem, ponieważ szybko rozwijająca się branża sportów elektronicznych trafia obecnie także do osób, które same nigdy nie grały. Podczas komentowania, poza terminologią Counter-Strike’ową, pojawiały się także porównania do piłki nożnej, aby ułatwić zrozumienie poszczególnych zagrań.

W przerwach pomiędzy poszczególnymi mapami organizatorzy EduEsportCup odpowiadali na pytania prowadzącego wydarzenie Michała Wasika. Z ramienia Esports Association wypowiedział się prezes stowarzyszenia, Łukasz Trybuś. „Ten turniej jest kolejnym etapem propagowania idei sportów elektronicznych jako możliwości wszechstronnego rozwoju młodzieży.

EduEsportCup odbył się w auli Uniwersytetu Śląskiego

Chcemy współpracować z amatorami, czyli grupą, która stanowi 99% społeczności e-sportowej. Możemy nauczyć młodych ludzi, w jaki sposób na bazie sportów elektronicznych rozwijać swoje umiejętności, żeby potem mogli wybrać dla siebie odpowiedni kierunek ścieżki zawodowej.  Mając możliwość mówienia o współpracy z uniwersytetem jesteśmy w stanie przekonać większą część społeczeństwa, że e-sport to nie tylko rozrywka, ale przede wszystkim bardzo rozwojowa branża skorelowana ze światem edukacji czy mediów” – mówił.

Uczestnicy turnieju po zakończeniu zawodów

Mecz finałowy zakończył się wynikiem 2:1 dla drużyny Ferox. Po EduEsportCup w planach współpracujących stron jest powołanie  ogólnopolskiej akademickiej ligi e-sportowej. Zanim to jednak nastąpi, Esports Association przy współpracy z Uniwersytetem Śląskim stworzy e-sportowy program edukacyjny dla klas e-sportowych (www.klasaesportowa.pl). Aktualne informacje na temat realizowanych projektów pojawiają się w kanałach społecznościowych Stowarzyszenia.