Rewolucja w esporcie akademickim. Nadchodzi Edu Esports League!
Ogólnopolska liga esportowa, której formalnymi uczestnikami są 32 uczelnie wystawiające swoje reprezentacje. Mecze rozgrywane z terenu poszczególnych uniwersytetów, oficjalny patronat największej platformy streamingowej w świecie pro gamingu, partnerstwo ESL Polska, a do tego udział w odpowiedniku piłkarskiej Ligi Mistrzów dla najlepszej drużyny. Brzmi jak lista powodów, by ponownie zapisać się na studia?
Edu Esports League, bo taką nazwę będą nosiły opisywane rozgrywki, swoją genezę ma w dwóch edycjach turnieju Edu Esports Cup w ubiegłym roku. Wydarzenia organizowane przez Esports Association dedykowane były uczniom i studentom śląskich szkół średnich i uczelni, którzy rywalizowali najpierw w auli Uniwersytetu Śląskiego, a następnie w Międzynarodowym Centrum Kongresowym. Wielowymiarowy sukces zwłaszcza drugiej edycji imprezy był udaną próbą generalną przed realizacja projektu ligi o zasięgu ogólnopolskim.
Inauguracyjny, zerowy sezon rozgrywek zaplanowany został na marzec bieżącego roku. Uczelniane zespoły rywalizować będą w League of Legends, a zasadnicza część sezonu potrwa 7 rozgrywanych co sobotę kolejek. 8 najlepszych drużyn z tego etapu zakwalifikuje się do fazy play-off, która odbędzie się w Katowicach. Jest o co walczyć, bo przed zwycięzcami ligi szeroko otworzą się drzwi do profesjonalnej kariery. Nie dość, że w ramach współpracy z ESL Polska triumfator rozgrywek zagwarantuje sobie udział w Pucharze Polski Cybersport, to jeszcze będzie reprezentował swoją uczelnię na międzynarodowym turnieju University Esports Masters.
Organizatorzy pracują nad strukturą ESL już od ponad pół roku, jednak momentem zwrotnym było rozpoczęcie rozmów z twórcami programu Twitch Student. Zakłada on umożliwienie studentom partycypowania w rozwoju branży na równych zasadach z doświadczonymi specjalistami. Jak stwierdził Mark “Garvey” Candella, pomysłodawca i inicjator programu, “[…] dzięki odpowiedniej edukacji i wsparciu studenci będą w stanie identyfikować problemy w świecie pro gamingu i proponować innowacyjne rozwiązania”.
W praktyce oznacza to możliwość dostępu do dedykowanych narzędzi monetyzowania streamów na kanałach uczestników ligi na platformie Twitch, a także wsparcie merytoryczne dla administracji reprezentowanych uczelni., Program działa już w ponad 50 uniwersytetach w USA, a w ramach hasła “zróżnicowanie, przynależność, współpraca” stopniowo wprowadzony zostaje także m.in. w Europie. Wraz ze startem Edu Esports League wejdzie on w życie również w Polsce.
Twitch Student jest ściśle powiązany z europejską inicjatywą University Esports Masters. Zakłada ona rywalizację najlepszych drużyn akademickich ze Starego Kontynentu na cyklicznych międzynarodowych finałach. Aktualnie w skład UEM wchodzą ligi z 6 krajów, ale 1 marca oficjalnie dołączy do nich również m.in. polskie Edu Esports League. Wyjazd na odpowiednik piłkarskiej Ligi Mistrzów dla studentów, którzy w danym sezonie okażą się najlepsi, to pierwsza tego typu okazja w rozgrywkach esportowych dedykowanych amatorom.
Nadal można zgłaszać kandydatury do udziału swojej uczelni w sezonie oznaczonym numerem zero. Inauguracyjna edycja EEL nie będzie jeszcze rozgrywana z poszczególnych placówek, ale w szerszej perspektywie partnerskie uniwersytety otrzymają merytoryczne wsparcie, które pozwoli im m.in. na rozwój infrastruktury esportowej.
Aktualne informację na temat ligi organizowanej przez Esports Association będą publikowane na Facebookowym fanpage’u stowarzyszenia. Jedno jest pewne – projektu z takim rozmachem w polskim środowisku studenckim jeszcze nie było.