Ocena z e-sportu na świadectwie szkolnym

Ocena z e-sportu na świadectwie szkolnym

Progres w zrozumieniu fenomenu sportów elektronicznych następuje także w placówkach edukacyjnych. Coraz więcej szkół średnich z klasami o profilu informatycznym oferuje dedykowane zajęcia z e-sportu, które bardzo często idą w parze z nauką programowania gier. Jednym z pionierów w tym zakresie jest Zespół Szkół nr 1 w Piekarach Śląskich, w którym od września ubiegłego roku funkcjonuje klasa e-sportowa.

Zajęcia prowadzone przez Kamila Tarkę

Zainteresowanie sportami elektronicznymi w ZS1 było widoczne już od kilku lat. Uczniowie organizowali lokalne turnieje, w czym wspomagali ich nauczyciele informatyki. „Widząc zaangażowanie młodzieży w wydarzenia e-sportowe oraz rosnącą popularność tego zjawiska, wyszliśmy z propozycją stworzenia klasy o takim profilu do pani dyrektor.” – mówi Łukasz Ferdyn, nauczyciel informatyki i pasjonat e-sportu. 

Pomysł ten spotkał się z przychylnością dyrektor placówki, dr Jolanty Gottwald. “Ufam moim nauczycielom. Potrafili mnie przekonać, że e-sport  to nie tylko siedzenie przed komputerem; jest to również rozwijanie zdolności umysłowych, panowanie nad emocjami i wiele innych czynników.” – przyznaje. 

Proces umożliwiający otwarcie klasy e-sportowej trwał kilka miesięcy. Aby do profilu technik informatyk wdrożyć zajęcia z e-sportu, najpierw trzeba było uzyskać zgodę odpowiedniego organu administracji rządowej. „Kuratorium Oświaty w Katowicach pozytywnie rozpatrzyło nasz wniosek o innowację pedagogiczną. Polega ona na tym, że w program nauczania profilu technik informatyk włączamy dodatkowe zajęcia, które traktowane są jako obowiązkowe.” – wyjaśnia Ferdyn. Oznacza to, że na świadectwie szkolnym – poza ocenami z matematyki czy języka polskiego – uczniowie tej klasy będą mieli również „e-sport z projektowaniem i programowaniem gier komputerowych.” 

Po ogłoszeniu rekrutacji, głosy zainteresowania innowacyjną klasą napływały z wielu górnośląskich miast. Ostatecznie znalazło się w niej 29 uczniów – 26 chłopców i 3 dziewczyny. Zajęcia e-sportowe prowadzi między innymi Kamil „HopE” Tarka, który podczas nauczania CS:GO i LoLa zwraca szczególną uwagę na aspekty wymagające myślenia, komunikacji i analizy taktycznej. Takie podejście spodobało się młodzieży: „Podczas dni otwartych dowiedziałem się, że zajęcia nie będą dotyczyły tylko zwykłego grania, lecz także uczenia się taktyk i myślenia analitycznego. To przekonało mnie do zapisania się tutaj, a teraz mogę stwierdzić, że takiego progresu jak przez te pół roku nie zrobiłem jeszcze nigdy. Zupełnie inaczej patrzę na samą rozgrywkę – staram się analizować swoją grę i przewidywać ruchy przeciwników. Jest to coś, na co wcześniej nie zwracałem większej uwagi.” – mówi Krzysztof Wojtasik, jeden z uczniów klasy e-sportowej.  

Odpowiednie podejście do sportów elektronicznych daje możliwość rozwijania cech przydatnych także poza rozgrywką. „To, czego się tu uczymy, przydaje się także w życiu codziennym – rozwijamy przede wszystkim umiejętność podejmowania decyzji i planowania.” – przyznaje Mikołaj „Silv4n“ Sinacki, uczeń będący w III klasie, ale uczęszczający na zajęcia e-sportowe dodatkowo. Co ważne, szansę na rozwój mają tu nie tylko gracze, lecz także osoby chcące realizować się jako reporterzy, komentatorzy czy organizatorzy turniejów. „E-sport to nie tylko granie. Mamy w klasie kolegę, który nie gra, ale tworzy reportaże. Inny kolega prowadzi e-sportowy kanał na YouTube. Oni również dostają od pana Tarki zadania, które umożliwiają im rozwój umiejętności w wybranej dziedzinie.” – wyjaśnia Krzysztof.

Co więcej, ZS1 nawiązało współpracę między innymi z Politechniką Śląską oraz Wydziałem Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Uczniowie klasy e-sportowej mieli już okazję uczestniczyć w zajęciach na obu uczelniach wyższych, podczas których – poza zaznajomieniem się ze swoją potencjalną przyszłą uczelnią – mieli okazję dowiedzieć się o procesie tworzenia gier. „Chciałabym, aby klasa e-sportowa nie była kojarzona tylko z komputerem i grami, ale głównie z możliwością rozwoju umysłowego ucznia. Niestety, trudno jest zmienić mentalność społeczeństwa. Nie możemy przecież zabierać komórek, laptopów i tabletów, ponieważ tak w tej chwili funkcjonuje świat. Chcemy nauczyć młodzież inteligentnie korzystać z tych narzędzi – w tym także z gier komputerowych. Jeśli ich tego nauczymy, to będzie to z „Ufam moim nauczycielom. korzystne dla obu stron.” – podsumowuje dr Jolanta Gottwald.