Klasa e-sportowa z Örebro z wizytą w Katowice Gaming House

Klasa e-sportowa z Örebro z wizytą w Katowice Gaming House

Przez Katowice Gaming House przewinęło się już wiele profesjonalnych zespołów, ale tego typu gości jeszcze tam nie było. W poniedziałek, po rozgrywanych w Spodku finałach Intel Extreme Masters, do KGH zawitali reprezentanci klasy e-sportowej ze szwedzkiego Örebro. Była to niezwykle ciekawa okazja do posłuchania o funkcjonowaniu odpowiednika klasy e-sportowej z ZS1 w Piekarach Śląskich, która opisywana była w pierwszym numerze Biuletynu.

Nauczyciel z Grillska Örebro opowiada o funkcjonowaniu klasy e-sportowej w jego szkole.​

Wycieczka marzeń dla młodych fanów e-sportu? Podróż do Katowic na finały Intel Extreme Masters! Na taki pomysł wpadł Mats Låås uczący przedmiotów informatycznych w Grillska Örebro – szwedzkiej szkole sportowej, w której od roku funkcjonuje klasa e-sportowa. Zanim jednak 26-osobowa grupa wyruszyła do stolicy Górnego Śląska, Låås skontaktował się z ekipą Katowice Gaming House w sprawie  możliwości rozegrania tam meczu ligowego w poniedziałek – dzień po finale drugiego weekendu IEM. Starcie ostatecznie anulowano, ale mimo tego przyjezdni pojawili się w KGH zgodnie z planem. Opiekun zagranicznej wycieczki opowiadał o funkcjonowaniu klasy e-sportowej w ich placówce. “Grillska Gymnasiet to szkoła sportowa w mieście Örebro, która od lat kształciła między innymi piłkarzy czy tancerki. Pojawiało się jednak coraz więcej uczniów, którzy woleli rozwijać swoje umiejętności w mniej fizyczny sposób. Wychodząc im naprzeciw, rok temu uruchomiliśmy klasę e-sportową.” – tłumaczył Mats Låås.

Co ważne, uczniowie na profilu e-sportowym podzieleni są na dwie grupy: gdy jedna przez dwie godziny tygodniowo trenuje wybraną dyscyplinę sportów elektronicznych, druga w tym samym czasie odbywa zajęcia sportowe, które skupiają się zarówno na rozwoju fizycznym, jak i mentalnym.

Ciekawym dodatkiem jest to, że podczas zajęć stricte informatycznych szczególny nacisk kładziony jest na budowanie sieci komputerowych na przykładzie największych turniejów pro-gamingowych. Dzięki temu, młodzież będzie w stanie w przyszłości zająć się organizacją wydarzeń e-sportowych także od strony technicznej. Na potrzeby tej klasy opracowano autorski program edukacyjny, który przygotowywany był we współpracy z Property – profesjonalną organizacją sportów elektronicznych. W tej szkole e-sport traktowany jest na równi z innymi profilami – uczniowie klasy e-sportowej na świadectwie końcoworocznym również otrzymują ocenę za specjalizację sportową.

Poważne podejście do tematu ma także sama młodzież. “Jesteśmy świadomi, że regularny trening sportowy i dbanie o dietę jest niezbędne do utrzymywania formy, a także koncentracji potrzebnej podczas meczów e-sportowych. Ważna jest dla nas również wiedza, którą przekazują nam profesjonalni zawodnicy z Property – głównie za sprawą naszego nauczyciela od e-sportu, który jest z nimi związany” – mówił Jesper “Nizt” Overland, uczeń klasy i kapitan zespołu CS:GO w Grillska Gaming (odrębna od szkoły społeczność graczy, zarejestrowana jako stowarzyszenie, zrzeszająca ok. 50 młodych ludzi z Örebro i okolic).

Młodzi Szwedzi nie kryli zachwytu nad turniejem w Spodku i wizytą w Polsce ogółem. Przyznali, że atmosfera panująca wokół e-sportu w stolicy Górnego Śląska jest o wiele lepsza niż podczas podobnych wydarzeń organizowanych w ich kraju.

Pobyt w Polsce nie był dla młodzieży z Örebro wyłącznie e-sportową rozrywką.

Uczniowie z Grillska Örebro w Katowice Gaming House.

“Pomysł na przylot całą klasą e-sportową na finały Intel Extreme Masters wziął się nie tylko z chęci pokazania uczniom jak zorganizowane jest tak wielkie wydarzenie pro-gamingowe. Chodziło przede wszystkim o edukację kulturową – poznanie obyczajów i ludzi w innym kraju.  Jako że w Szwecji toczy się obecnie dyskusja dotycząca holokaustu, w planie mamy również m.in. zwiedzenie Muzeum Auschwitz-Birkenau”. – mówił Mats Låås.

Wizyta przyjezdnych z Örebro była także świetną okazją do wymiany doświadczeń i nawiązania współpracy z ramienia eSports Association. Obecnie członkowie Stowarzyszenia przygotowują autorski e-sportowy program edukacyjny, a wiedza zdobyta podczas tego spotkania z pewnością okaże się pomocna w tym zakresie.