Counter-Strike: Global Offensive Cz.1

Counter-Strike: Global Offensive

Część 1: zasady gry i rola ekonomii

Zgodnie z zapowiedzią z pierwszego numeru Biuletynu, przyszła pora na bardziej szczegółowe opisywanie wybranych dyscyplin e-sportowych. Na pierwszy ogień idzie Counter- Strike: Global Offensive, czyli produkcja, w którą według danych z 2015 roku aktywnie gra ponad pół miliona Polaków. W podzielonym na dwie części tekście dowiecie się m.in. na czym polega fenomen tej strzelanki, jakich umiejętności wymaga i na co zwracać uwagę podczas oglądania meczów na najwyższym poziomie.

Nie będę owijał w bawełnę – elementy rozgrywki gier komputerowych najłatwiej jest zrozumieć, gdy samemu rozegra się w nią odpowiednią liczbę godzin. Nie każdy dorosły będzie miał jednak czas i chęci na odkrywanie poszczególnych tajników tej produkcji na własną rękę. Na szczęście, spośród popularnych dyscyplin e-sportowych, CS:GO jest jedną z najłatwiejszych do zrozumienia na podstawowym poziomie. W tym artykule przedstawię zatem niezbędne minimum potrzebne do rozumienia trwającej na ekranie rozgrywki, a co za tym idzie – czerpania satysfakcji z oglądania spotkań profesjonalistów.

Ewolucja serii

Opisywana w tym artykule gra miała premierę w sierpniu 2012 roku. Nie jest to jednak pierwsza strzelanka, która ukazała się pod szyldem Counter Strike’a – historia serii sięga bowiem aż czerwca 1999 roku. Wtedy właśnie ukazała się jej pierwsza wersja, będąca z początku jedynie modyfikacją Half-Life’a, czyli innej produkcji stworzonej przez firmę Valve. Na przestrzeni lat najbardziej kultowa stała się wydana w 2003 roku wersja 1.6, w którą rywalizowano na turniejach przez niecałą dekadę.

Graczom z Polski z tamtą odsłoną CS’a kojarzy się głównie Złota Piątka, czyli zespół znad Wisły, który na przestrzeni lat zdobył w nią kilka tytułów mistrza świata. Z końcem 2004 roku ukazał się także Counter- Strike: Source, jednak dopiero produkcja o nazwie “Global Offensive” zawładnęła sercami graczy i na dobre zakończyła erę legendarnej wersji 1.6.

Dwie strony konfliktu

CS:GO oferuje wiele opcji rozgrywki, ale najważniejsza z nich to tryb turniejowy wykorzystywany podczas rywalizacji e-sportowej*. Naprzeciw siebie stają w nim dwie pięcioosobowe drużyny dzielące się na terrorystów (w skrócie T) i antyterrorystów (w skrócie CT, od angielskiego “counter-terrorist”). Ogólnie rzecz biorąc, zadaniem terrorystów jest podłożenie bomby na jednym z bombsite’ów (A lub B) i niedopuszczenie strony przeciwnej do jej rozbrojenia (alternatywnie: wyeliminować antyterrorystów jeszcze przed podłożeniem bomby). Celem antyterrorystów jest więc obrona bombsite’ów przed atakami rywali.

Niejedno pole bitwy

Counter-Strike’owym odpowiednikim piłkarskiego boiska są mapy. Obecnie w “turniejowym obiegu” jest ich 7, a są to Cache, Cobblestone, Inferno, Mirage, Nuke, Overpass i Train. Jako że każda z nich jest inna, w interesie zespołów jest jak najlepsze opanowanie możliwie największej ich liczby. Przed każdym meczem profesjonalistów odbywa się bowiem dobór mapy (w przypadku spotkań BO1 – “best of one”) lub map (w przypadku spotkań BO3 – “best of three” i BO5 – “best of five”), na których odbędzie się spotkanie, poprzez proces ich odrzucania i wybierania przez oba zespoły.

Stopień opanowania taktycznego poszczególnych map ma więc kluczowe znaczenie i stanowi o sile lub słabości zespołu jeszcze przed rozpoczęciem rozgrywki. Szerokie spektrum bardzo dobrze rozpracowanych map i konsekwentne pokonywanie na nich rywali to cecha wyłącznie najlepszych zespołów na świecie, takich jak obecnie duńskie Astralis.

Na jednej mapie może rozegrać się 30 rund trwających 1 minutę 55 sekund. Każda z nich może skończyć się w jeden z następujących sposobów: a) T wyeliminują wszystkich CT przed upływem czasu- punkt dla T b) T nie zdołają wyeliminować wszystkich CT ani podłożyć bomby przed upływem czasu – punkt dla CT c) bomba podłożona przez T wybuchnie zanim CT zdążą ją rozbroić (nawet jeśli wyeliminują wszystkich T) – punkt dla T d) CT wyeliminują wszystkich terrorystów przed upływem czasu – punkt dla CT e) CT rozbroją bombę podłożoną przez T (nawet jeśli nie wyeliminują wszystkich T) – punkt dla CT.

Jeśli chodzi o wybór stron na początku spotkania, najczęściej decydowany jest on w trakcie doboru map (drużyna, która wybrała daną mapę zaczyna po stronie terrorystów) lub w trakcie “rundy nożowej”, której zwycięzca decyduje po której stronie zacznie rozgrywkę. Zmiana stron następuje po 15. rundzie, a mecz wygrywa ta drużyna, która jako pierwsza zdobędzie ich 16. W przypadku remisu dochodzi do dogrywki, w której do zwycięstwa potrzeba trzech rund.

Co widzimy na ekranie

Mecze zawodowców transmitowane są w sposób ułatwiający widzowi nadążanie za rozgrywką. Widoczny HUD (z angielskiego “heads-up display”, czyli wyświetlane informacje o stanie gry) składa się z następujących elementów:

1. Rzut na graną mapę z uwzględnieniem:
a) miejsc odradzania się obu stron
b) bombsite’ów (obszarów, w których terroryści mogą podłożyć bombę)
c) żółtych i niebieskich kropek reprezentującychpołożenie odpowiednio T oraz CT
d) nazwy bieżącej pozycji śledzonego zawodnika (nadmini-mapą)

2. Nazwy rywalizujących zespołów, kraj/region ichpochodzenia, aktualny wynik, czas pozostały dokońca rundy, informacje o numerze bieżącej rundy oraz mapy
3. Wykaz liczby punktów życia, posiadania pancerza i hełmu, granatów, pistoletu oraz karabinu (u CT dochodzi jeszcze zestaw do szybkiego rozbrajania bomby)
5. Nick obecnie śledzonego zawodnika z informacją o dzierżonej broni
6. Liczba punktów życia i pancerza
7. Liczba amunicji

Kluczowa rola ekonomii

Do wykonania celów gry i pokonania przeciwników potrzebne są odpowiednie narzędzia. W CS:GO są nimi bronie, elementy pancerza i inne akcesoria pokroju granatów czy zestawu do szybszego rozbrajania bomby. Aby z nich skorzystać, obie strony muszą dokonać zakupów na początku każdej rundy, dlatego niezwykle ważne jest inteligentne zarządzanie ekonomią w zespole.

Pierwsza oraz szesnasta (czyli pierwsza po zmianie stron) runda meczu to tak zwana pistoletówka, w której zarówno T jak i CT mają do dyspozycji 800 dolarów. Jest to kwota wystarczająca jedynie na zakup pancerza bez kasku (650$), któregoś z pistoletów (200-700$), granatów (50-600$) lub zestawu przyspieszającego rozbrajanie bomby (400$). Zwycięstwo w rundzie pistoletowej to ważny krok do zbudowania przewagi finansowej nad rywalem, bowiem dostaje się za nie 3250$, podczas gdy przegrani otrzymują zaledwie 1400$.

Co ważne, jeśli w danej rundzie zawodnikowi uda się uniknąć eliminacji, zachowuje on bronie, akcesoria i pancerz na rundę następną. Dodatkowo istnieje możliwość “rzucania” karabinów i pistoletów innym członkom drużyny, więc pechowcy z mniejszą ilością dolarów na koncie mogą liczyć na wsparcie. Gdy dany zespół znajdzie się w niesprzyjającej sytuacji finansowej, może zostać podjęta decyzja o rozegraniu “rundy eco”. Zakłada ona ograniczenie zakupów do absolutnego minimum lub nawet granie samymi pistoletami, które przydzielane są zawodnikom automatycznie. Pozwala to na zaoszczędzenie pieniędzy na kolejną rundę, w której – niezależnie od rezultatu grania “eco” – osiągalny będzie zakup silniejszych karabinów z pełnym wyposażeniem.

Umiejętne podejmowanie decyzji w zakresie zarządzania ekonomią to jedno z ważniejszych zadań IGLa (skrót od angielskiego “in-game leader”), czyli osoby dowodzącej grą swojego zespołu. Więcej o poszczególnych rolach, umiejętnościach rozwijanych dzięki treningowi CS:GO i innych niezbędnych informacjach dotyczących tej produkcji przeczytacie w następnym numerze Biuletynu.

*Tryb turniejowy używany podczas imprez e-sportowych nieznacznie różni się od tego, który dostepny jest dla grających zwykłe mecze rankingowe (tzw. matchmaking). Zasady opisywane w tekście dotyczą spotkań oglądanych podczas turniejów dla profesjonalistów.